Hensigtserklæring

Ordrup Skole

Anmodning om fritagelse

Hensigtserklæring omhandlende elevfravær


Kære forældre


Der er sket et skred med hensyn til elevernes fravær, hvilket vi alle nu bliver nødt til at tage alvorligt. Det er formodentligt ikke nødvendigt at gøre rede for hvorfor det er vigtigt at dit/jeres/vores barn følger undervisningen på Ordrup skole.  Omvendt føler vi os nødsaget til, at informere om de omkostninger det har for barnet at udeblive fra undervisningen. Således skal denne skrivelse læses som en information om de nuværende vilkår, en henstilling om en fælles holdningsbearbejdelse samt en hensigtserklæring. Dette er ikke en række forbud og sanktioner, men ønsker om bedre undervisningsvilkår for vores børn.


Det er billigere uden for skoleferierne, og det er godt for vores stressede familie at komme af sted. Men det er jo netop ens for alle og som det ser ud nu, går det også ud over alle – at alle tænker sådan. Alle taber på det. Vi må tænke på helheden, det er også i helheden børnene har det bedst og trives.



Fakta: Overordnet er det sådan, at der konstant er ét eller flere børn fraværende i tiden fra juleferien og til begyndelsen af april måned. Det vil sige, at der ikke er én eneste uge i hen ved tre måneder, hvor alle klassens børn er til stede.  Opgjort den 26.2.08 kan vi se, at i alt 153 elever har anmodet om fri for skole med sammenlagt 965 dage. Det er altså ¼ af eleverne med et gennemsnit på 6,2 skoledages fravær, vi taler om.



Myte: Det er modsat manges opfattelse meget vigtigt at eleverne i Indskolingen deltager i alle undervisningstimerne. Det er ærgerligt for et barn at gå glip af præcis den uge, hvor bogstavet h for eksempel bliver gennemgået. De huller der opstår, er ikke altid til at fylde, fordi det ikke nødvendigvis opdages som et hul.  Børn vil hellere holde ferie! Måske, men børn i den skrøbelige start på deres lange skoleliv er også bekymrede for at gå glip af noget: fremlæggelser, ekskursioner, undervisningsforløb, men det gælder også det sociale liv i klassen: Er der plads til mig i gruppen, når jeg kommer hjem igen? Det samme gælder også de større elever.



Støj: Elevfravær giver social turbulens – nye legerelationer og sociale grupperinger opstår, når nogen er væk. Det kan give nervøsitet og social ’støj på linjen’ for mange børn.  I klasser med behov for en særlig indsats af faglig eller social og adfærdsmæssig karakter, kan det være svært at designe et undervisningsforløb der kan være til gavn for alle, specielt også for børn med særlige behov.



Dårlige vilkår for god undervisning: Det er vanskeligt for lærerne at tilrettelægge en varieret og vedkommende undervisning, da for mange børn skiftes til at være bortrejst. Mange ting skal gentages, hvilket gør undervisningen kedelig, det skaber uro og træthed hos alle parter. De børn der aldrig er fraværende tages på den måde som gidsler.



Ferie uden at sakke fagligt bagud: Der laves ikke individuelle undervisningsplaner i tilfælde af ferier udenfor skoleferien, det er ikke en del af lærernes forberedelsestid. Vi henstiller også til, at børn har ferie, når familien holder ferie.



Forældrekonsultation: Klasselæreren vil i tilfælde af afholdelse af ferier uden for skoleferien tale om forældrenes direkte medansvar i forhold det dårlige undervisningsmiljø.



Sanktionsmuligheder: Der er undervisningspligt ikke skolepligt. Men skolen kan i alleryderste konsekvens indberette en familie til de sociale myndigheder, såfremt man gentagende gange har overhørt anmodninger om at undlade ferier uden for skoleferier, eller at man gentagende gange afholder ferier uden for skoleferien uden at udfylde de grønne sedler. Dette er en sanktionsmulighed skolen på ingen måde ønsker at anvende som trussel, men blot til orientering.



Dispensation: Når vi ser bort fra det fornuftige i, at der af og til dispenseres fra den gode hensigt hvis en familie har begrundet brug for at holde fri udenfor skoleferien, så henstiller vi til, at alle tænker sig en ekstra gang om, når der planlægges ferie.



Lad os stå sammen om en hverdag der giver børnene de bedste vilkår for deres fremtid. Og lad os spare på de grønne sedler.


 


Skolebestyrelsen på Ordrup skole, 2008


© Copyright 2015. All Rights Reserved.